|
|
Laatste aanvullingen op: 10 februari 2006
|
Niet waar Tijdens mijn speurwerk naar gegevens voor de publicatie "Koninklijke Luchtmacht - Vliegtuig- en Registratieoverzicht 1945-2005" kwam ik in diverse publicaties en artikelen gegevens tegen die helaas niet correct zijn.Dit kunnen typefouten betreffen of verkeerde aannames, of gewoon onwetendheid. Ik heb ze onderverdeeld in : - Verkeerde identiteiten- Ongevals datum niet correct- Overige zakenDe juiste gegevens staan dus vermeld in de uitgave "Koninklijke Luchtmacht - Vliegtuig- en Registratieoverzicht 1945-2005" welke nog steeds leverbaar is via de uitgever; Flash Luchtvaart Winkel te Eindhoven shop@flash-aviation.nlOok ik heb fouten gemaakt !, deze staan vermeld op de volgende pagina: |
|
Verkeerde identiteiten |
Oxford
|
C-3 |
Niet HM520 |
|
|
|
C-8 |
Niet PR347 HM347 c/n 388 |
PR347 = Seafire, Niet |
|
|
C-10 |
Niet P8810 |
= Hurricane |
|
|
C-18 |
Niet DF951 |
= Wellington |
|
|
C-22 |
Niet MH754 |
= Sunderland |
|
|
C-23 |
Niet MH798 |
= Sunderland |
|
Anson
|
D-3 |
Niet NG840 |
= Spitfire |
|
|
D-4 |
Niet MK651 |
= Spitfire |
|
|
D-7 |
Niet HG672 |
= Dominie |
|
|
D-11 |
Niet MC783 |
MC783 = Spitfire |
|
|
D-13 |
Niet EG410 |
EG410 = bestaat niet |
|
|
D-17 |
Niet LT114 |
|
|
|
D-18 |
Niet MK325 |
MK325 = Spitfire |
|
Beechcraft T-7
|
G-5 |
Niet 43-33286 |
|
|
|
G-9 |
Niet 43-33728 |
43-33728 is geen Beech |
|
Tiger Moth
|
A-4 |
Ralph zegt N13007 |
|
|
|
A-27 |
Niet T7262 (RAF), T7262 (LSK) !! |
T7262 blijkt de A-28 te zijn geworden ! |
|
|
A-28 |
Niet PG692 (RAF), PG692 (LSK) !! |
PG692 blijkt de A-27 te zijn geworden ! |
|
|
A-31 |
Niet R7472 |
Is een Fairey Battle |
|
|
A-36 |
Niet NG740 |
serial bestaat niet |
|
|
A-53 |
Niet TG911 |
Is een Avro Lincoln |
|
Dominie
|
V-1 |
RAF FX877 |
is een Mustang |
|
Dakota
|
NL-205 |
Dit is niet de eerste X-1 |
Het alfabet systeem bestond nog niet en hij crashte als NL-205 |
|||
|
X-1 (1) |
|
De identiteit is na diepgaand onderzoek vastgesteld op: 42-100553, PH-TCK, PH-TCK/X-1 (1), PH-TCK, MM61775 (Italië). De registratie is echter zeer waarschijnlijk nooit aangebracht geweest op het toestel ! |
|||
|
X-5 |
Generale Staf Belgie zegt KN637 |
|
|||
|
X-19 |
Op de vliegtuigkaart staat per ongeluk 43-48016 |
|
|||
Douglas C-54 Skymaster
|
NL-305 |
Niet F-BJHD |
|
|
|
NL-315 |
Niet F-BELM |
|
|
F.27 Maritime
|
M-1 |
Niet 3C-SQB |
3C-QSB |
|
M-2 |
Niet 3C-SQC |
3C-QSC |
S.11
|
E-1 |
Bij reservering (PH-HOA) wordt constructienummer 7774 genoemd |
|
E-11 |
Bij reservering (PH-HOR) word constructienummer 7775 genoemd |
|
E-34 |
Er is wel gepubliceerd dat bij modificatie van de Fokker S.11 tijdens KLu-dienst de constructienummers gewijzigd zou zijn; bij de PH-GAF in 7781 |
Gloster Meteor
|
De VT305, VT306, VT307 en VT315 worden elders genoemd als kandidaten voor de I-55 t/m I-84. Bij mijn weten zijn deze toestellen echter nooit aan Nederland geleverd geweest. |
||
|
I-304 |
|
Volgens een afleveringsrapport van Twenthe niet WG998 |
|
I-305 |
|
Volgens een afleveringsrapport van Twenthe niet WH125 |
|
I-311 |
|
Er bestaat (nog steeds) twijfel bij de I-311 / I-312 over XF276 of XF277 |
|
I-312 |
|
Er bestaat (nog steeds) twijfel bij de I-311/I-312 over XF276 of XF277 |
Hawker Hunter
|
N-216 |
Ging niet naar Oman als 803 |
dat is de N-257. De vergissing is ontstaan door een foutje in het c/n; 8830 N-216 ipv 8930 N-257 |
|
N-283 |
SOAF 801 zou ex WT755 zijn en SOAF 802 ex IF-34 |
|
|
N-302 |
Niet XL571 |
altijd in RAF dienst |
|
N-313 |
Niet naar Abu Dhabi als '711', |
dat was de N-312 |
Lockheed 12A
|
De AX, BX, CX, DX en EX-codes waren een tijdelijk systeem binnen de LSK, deze registraties zijn wel aangebracht geweest, maar ondanks hun sterke gelijkenis met het RAF-systeem hebben ze er niets mee van doen. |
|
T-1 |
|
RAF AX236 was een Anson |
|
|
T-2 |
|
RAF BX238 was een Airacobra PJ-AKD is nooit ingeschreven geweest; dus (PJ-AKD) |
|
|
T-3 |
|
RAF CX245 Registratie bestaat niet PJ-AKE is nooit ingeschreven geweest, dus (PJ-AKE) |
|
|
T-4 |
|
RAF DX246 Registratie bestaat niet PJ-AKF is nooit ingeschreven geweest; dus (PJ-AKF) |
|
|
T-4 |
Ook BX246 vermeld naast DX246 |
|
|
|
T-4 |
Niet SE-PXT |
|
|
|
T-5 |
|
RAF EX753 was een Harvard |
|
Lockheed Hercules
|
G-273 |
Niet 93-0597 geweest |
is een E-8 |
|
|
G-275 |
Niet 93-0598 geweest |
is een E-8 |
|
Starfighter
(8 dec 2005)|
D-5807 |
NIET verongelukt tijdens de afleveringsvlucht in de nadering van Izmir, Turkije ! |
|
D-8082 |
Dit is niet de "9-082" te Etimesgut, Ankara ! dat zou de ex-Belg FX-27 kunnen zijn |
Lockheed Hudson
|
V8981, V8982, V8983, V9033, V9036, V9041, V9058, V9063, V9065, V9122 staan in Paul Jacksons boek allen foutief als T8981, T8982 etc. (en dat zijn Miles Masters en Short Sunderlands) |
Noorduyn Harvard
|
B-3 |
KLu=43-13024=FT283 (RCAF) |
|
|
|
B-4 |
Niet naar TH Delft cq Aviodome (Verenigde Vleugels) |
Was wel degelijk de B-73 Harry vd Meer |
|
|
B-9 |
Niet FS888 of FL888 |
|
|
|
B-16 |
Niet FT326 |
|
|
|
B-20 |
Niet 43-12886 |
43-12883 |
|
|
B-25 |
Niet F5830 |
|
|
|
B-26 |
KLu zegt 43-12595, maar dat is de B-6 |
|
|
|
B-44 |
Niet c/n 14A-1242 |
14A-1252 |
|
|
B-44 |
Niet 43-12943=FT202, naar India gegaan |
|
|
|
B-49 |
Niet 43-12953 |
43-12963 |
|
|
B-50 |
Niet 43-13039 = FT298 (RCAF) |
|
|
|
B-51 |
Niet FT443 |
|
|
|
B-54 |
Niet c/n 14A-1414 |
14A-1424 |
|
|
B-54 |
Niet 43-13115 |
43-13125 |
|
|
B-60 |
43-13098/FT357=B-20 |
|
|
|
B-64 |
Niet FT907 (=Kittyhawk) |
|
|
|
B-68 |
Niet 43-12953 |
43-12958 |
|
|
B-68 |
Niet c/n 14A-1252 |
14A-1257 |
|
|
B-69 |
Niet c/n 14A-1203 |
14A-1263 |
|
|
B-78 |
Niet FT305, |
|
|
|
B-78 |
Niet c/n 14A-1334 |
14A-1344 |
|
|
B-78 |
Niet 43-13035 |
43-13045 |
|
|
B-82 |
Niet 43-12892 (= B-5) |
43-12889 |
|
|
B-91 |
Niet 43-12956 = FT215 (RAF) |
|
|
|
B-95 |
Niet FT733 |
|
|
|
B-96 |
Niet FT724 |
|
|
|
B-106 |
Niet c/n 14A-858 |
14A-859 |
|
|
B-117 |
Niet 43-12556 = FS715 (RAF) |
|
|
|
B-122 |
Niet 43-13045 = FT304/B-78 |
|
|
|
B-129 |
Niet 43-13043 |
43-13053 |
|
|
B-133 |
Niet c/n 14A-1341 |
14A-1351 |
|
|
B-133 |
Niet 43-13042 = FT301 (RCAF), 43-13042 (USAAF) |
|
|
|
B-144 t/m B-150 |
Soms worden de RAF serials netjes in volgorde genoemd naast de LSK kenmerken, dat klopt natuurlijk niet |
|
|
|
B-140 |
Niet 43-12854 = tikfoutje (43=12854=FT113 (RAF)) |
|
|
|
B-141 |
Niet 43-13037 = FT296 (RCAF), Fv16001 (Zweden) |
|
|
|
B-151 |
Niet FE938 |
|
|
|
B-153 |
Niet FE273 (=Tiger Moth) |
|
|
|
B-159 |
Niet 42-12438 = FE952, Naar India. Niet FE159=Tiger Moth (tikfout vanwege B-159?) |
|
|
|
FS724 |
Niet FT724 |
|
|
|
FS733 |
Niet FT733 |
|
|
Sabre
|
Q-243 |
Er bestond geen Q-243 (54-1243/Y7-2) waarschijnlijk typefouten voor Q-343 |
Proctor
|
W-1 |
Niet NP345 |
|
|
|
W-5 |
Niet NP193 |
|
|
L-18C Super Cub
|
R-66 |
Niet G-ZAAA |
G-ZAAA is niet bekend bij de CAA |
|
L-21A Super Cub
|
R-207 |
PH-AAT is foutief ingeschreven met c/n 18-490 (framenummer is 18-493) |
|
R-208 |
PH-LUD is ingeschreven met framenummer 18-494 in plaats van c/n 18-559 |
|
R-203 |
In enige documenten (PH-KAW) wordt abusievelijk c/n 18-567 genoemd. |
L-21B Super Cub
|
R-104 |
PH-RDM is ingeschreven met framenummer 18-3639 ipv c/n 18-3532 |
|
R-111 |
PH-VCY is ingeschreven met framenummer 18-3785 ipv c/n 18-3601 |
|
R-115 |
PH-KNA was tot begin 1992 ingeschreven met het foutieve c/n 18-3805. |
|
R-139 |
De PH-GRC werd ingeschreven met constructienummer 18-3828, oorspronkelijk zou PH-GRC namelijk opgenomen worden door R-138 (= c/n 18-3828). |
|
R-161 |
De PH-GAR werd ingeschreven met 'c/n' 18-24355, dat was het telefoonnummer van de Stichting Vliegsport! |
|
R-181 |
De PH-GAU is beschilderd als R-181 met foutief Amerikaans serial 54-2417. |
|
R-185 |
PH-WAR is ingeschreven met het framenummer 18-3892 ipv c/n 18-3875 |
Thunderjet
|
K-123 |
Niet 51-10567 |
Die ging naar Griekenland |
Auster
|
R-01 |
Niet N1852 |
|
|
R-11 |
Niet NJ236 |
=geannuleerde Seaford |
|
R-20 |
Niet NI972 |
|
|
MZ196 |
Werd niet VT-CGF |
VT-CGF=MZ217 |
Spitfire
|
H-15 |
Niet RK432 |
|
|
H-16 |
Niet N5491 Niet NS491 (=Seafire) |
=Tiger Moth, |
|
H-16 |
Niet NS491 |
=Seafire |
|
H-21 |
Niet MU249 |
|
|
H-35 |
Niet MU580 |
|
|
NF-5 |
|||
|
K-3002 |
Niet 28mrt1973 (Jackson) |
|
Maar 28 juni 1973 |
|
K-4004 |
Niet 24 maart1975 |
|
Maar 24 april 1975 |
|
K-4022 |
Niet 22jun1976 (Jackson) |
|
Maar 21 juni 1976 |
|
Dominie |
|||
|
HG712 |
Niet 17mei1945 |
||
|
Beaver |
|||
|
S-2 |
Niet 22apr1968 |
||
|
Dakota |
|||
|
X-3 |
Niet 21mrt1962 |
||
|
Meteor |
|||
|
I-33 |
Niet 12jan1957 |
||
|
I-52 |
Niet 30nov1951 |
||
|
I-64 |
Niet 2okt1951 |
||
|
I-93 |
Niet 12apr1957 |
||
|
I-111 |
Niet 10jun1951 |
||
|
I-121 |
Niet 20dec1951 |
||
|
I-172 |
16jul1953 betreft niet de I-173 |
||
|
I-246 |
27sep1955 betreft niet de I-248 |
||
|
Starfighter |
|||
|
D-8135 |
Niet 21jul1965 |
||
|
Harvard |
|||
|
B-36 |
Niet 29sep1949 |
||
|
Sabre |
|||
|
Q-252 |
Niet 13sep1960 |
||
|
Proctor |
|||
|
W-10 |
Niet 21aug1951 |
||
|
Super Cub |
|||
|
R-118 |
Niet 21jul1969 |
||
|
R-137 |
Niet 18aug1974 |
||
|
Thunderjet |
|||
|
K-87 |
Niet 19sep1955 |
||
|
K-120 |
Niet 7jan1954 |
||
|
K-179 |
Niet 7jan1954 |
||
|
Thunderstreak |
|||
|
P-185 |
Niet 21jan1957 |
||
|
Thunderflash |
|||
|
P-16 |
Niet 20jul1958 |
||
|
Auster |
|||
|
R-8 |
Niet 15mei1952 |
||
|
Spitfire |
|||
|
H-3 |
Niet 25apr1951 |
||
|
H-97 |
Niet 20aug1951 |
||
|
H-98 |
Niet 7feb1951 |
||
|
TD157 |
TD157. Fout van Paul Jackson, hij bedoelde TD187 |
||
|
Overige Zaken |
|
1316 flight |
1316 (Dutch) Flight een onderdeel van R.A.F. Transport Command werd opgericht juni/juli 1945 te Hendon, ging daarna naar Croydon en werd ontbonden op 3 maart 1946. De flight ging niet over in 1 TransVA (Squadrons KLu) noch beschikte de Flight over Dominies (MLM serie DH.89 Dominie; de Domnies behoorden tot de Dutch Communication Flight ondergebracht bij de Metropolitan Communication Flight te Hendon). |
|
Meer aanvullingen en correcties zijn van harte welkom ! |
|
|
Flash Luchtvaart Winkel Flash Aviation Shop |
|