75 Jaar Nederlandse Luchtvaartuigregisters

Blu Crash Archief, Ongevallenfoto's 1945-1965

KLu Crash Archief; Ongevallenfoto's 1945-1965

KLu Crash Archief 2; Ongevallenfoto's 1964-1974

Vliegend in Nederland Serie

Andere uitgevers

 

gezocht

niet waar

 Laatste aanvullingen op: 10 februari 2006

Niet waar

Tijdens mijn speurwerk naar gegevens voor de publicatie "Koninklijke Luchtmacht - Vliegtuig- en Registratieoverzicht 1945-2005" kwam ik in diverse publicaties en artikelen gegevens tegen die helaas niet correct zijn.

Dit kunnen typefouten betreffen of verkeerde aannames, of gewoon onwetendheid. Ik heb ze onderverdeeld in :

- Verkeerde identiteiten

- Ongevals datum niet correct

- Overige zaken

De juiste gegevens staan dus vermeld in de uitgave "Koninklijke Luchtmacht - Vliegtuig- en Registratieoverzicht 1945-2005" welke nog steeds leverbaar is via de uitgever; Flash Luchtvaart Winkel te Eindhoven shop@flash-aviation.nl

Ook ik heb fouten gemaakt !, deze staan vermeld op de volgende pagina:

nazorg

Verkeerde identiteiten

Oxford 

C-3

Niet HM520

 

C-8

Niet PR347 HM347 c/n 388

PR347 = Seafire, Niet

C-10

Niet P8810

= Hurricane

C-18

Niet DF951

= Wellington

C-22

Niet MH754

= Sunderland

C-23

Niet MH798

= Sunderland

Anson 

D-3

Niet NG840

= Spitfire

D-4

Niet MK651

= Spitfire

D-7

Niet HG672

= Dominie

D-11

Niet MC783

MC783 = Spitfire

D-13

Niet EG410

EG410 = bestaat niet

D-17

Niet LT114

 

D-18

Niet MK325

MK325 = Spitfire

Beechcraft T-7 

G-5

Niet 43-33286

 

G-9

Niet 43-33728

43-33728 is geen Beech

Tiger Moth 

A-4

Ralph zegt N13007

 

A-27

Niet T7262 (RAF), T7262 (LSK) !!

T7262 blijkt de A-28 te zijn geworden !

A-28

Niet PG692 (RAF), PG692 (LSK) !!

PG692 blijkt de A-27 te zijn geworden !

A-31

Niet R7472

Is een Fairey Battle

A-36

Niet NG740

serial bestaat niet

A-53

Niet TG911

Is een Avro Lincoln

Dominie 

V-1

RAF FX877

is een Mustang

 Dakota 

NL-205

Dit is niet de eerste X-1

Het alfabet systeem bestond nog niet en hij crashte als NL-205

X-1 (1)

 

De identiteit is na diepgaand onderzoek vastgesteld op: 42-100553, PH-TCK, PH-TCK/X-1 (1), PH-TCK, MM61775 (Italië). De registratie is echter zeer waarschijnlijk nooit aangebracht geweest op het toestel !

X-5

Generale Staf Belgie zegt KN637

 

X-19

Op de vliegtuigkaart staat per ongeluk 43-48016

 

Douglas C-54 Skymaster 

NL-305

Niet F-BJHD

 

NL-315

Niet F-BELM

 

F.27 Maritime

M-1

Niet 3C-SQB

3C-QSB

M-2

Niet 3C-SQC

3C-QSC

S.11 

E-1

Bij reservering (PH-HOA) wordt constructienummer 7774 genoemd

E-11

Bij reservering (PH-HOR) word constructienummer 7775 genoemd

E-34

Er is wel gepubliceerd dat bij modificatie van de Fokker S.11 tijdens KLu-dienst de constructienummers gewijzigd zou zijn; bij de PH-GAF in 7781

Gloster Meteor  

De VT305, VT306, VT307 en VT315 worden elders genoemd als kandidaten voor de I-55 t/m I-84. Bij mijn weten zijn deze toestellen echter nooit aan Nederland geleverd geweest.

I-304

 

Volgens een afleveringsrapport van Twenthe niet WG998 

I-305

 

Volgens een afleveringsrapport van Twenthe niet WH125 

I-311

 

Er bestaat (nog steeds) twijfel bij de I-311 / I-312 over XF276 of XF277

I-312

 

Er bestaat (nog steeds) twijfel bij de I-311/I-312 over XF276 of XF277

Hawker Hunter  

N-216

Ging niet naar Oman als 803

dat is de N-257. De vergissing is ontstaan door een foutje in het c/n; 8830 N-216 ipv 8930 N-257 

N-283

SOAF 801 zou ex WT755 zijn en SOAF 802 ex IF-34

  

 

N-302

Niet XL571

altijd in RAF dienst 

N-313

Niet naar Abu Dhabi als '711',

dat was de N-312 

Lockheed 12A

De AX, BX, CX, DX en EX-codes waren een tijdelijk systeem binnen de LSK, deze registraties zijn wel aangebracht geweest, maar ondanks hun sterke gelijkenis met het RAF-systeem hebben ze er niets mee van doen.

T-1

 

RAF AX236 was een Anson

T-2

 

RAF BX238 was een Airacobra

PJ-AKD is nooit ingeschreven geweest; dus (PJ-AKD)

T-3

 

RAF CX245 Registratie bestaat niet

PJ-AKE is nooit ingeschreven geweest, dus (PJ-AKE)

T-4

 

RAF DX246 Registratie bestaat niet

PJ-AKF is nooit ingeschreven geweest; dus (PJ-AKF)

T-4

Ook BX246 vermeld naast DX246

 

T-4

Niet SE-PXT

 

T-5

 

RAF EX753 was een Harvard

Lockheed Hercules

G-273

Niet 93-0597 geweest

is een E-8

G-275

Niet 93-0598 geweest

is een E-8

Starfighter (8 dec 2005)

D-5807

NIET verongelukt tijdens de afleveringsvlucht in de nadering van Izmir, Turkije !

D-8082

Dit is niet de "9-082" te Etimesgut, Ankara ! dat zou de ex-Belg FX-27 kunnen zijn

Lockheed Hudson

V8981, V8982, V8983, V9033, V9036, V9041, V9058, V9063, V9065, V9122 staan in Paul Jacksons boek allen foutief als T8981, T8982 etc. (en dat zijn Miles Masters en Short Sunderlands) 

Noorduyn Harvard 

B-3

KLu=43-13024=FT283 (RCAF)

 

B-4

Niet naar TH Delft cq Aviodome (Verenigde Vleugels)

Was wel degelijk de B-73 Harry vd Meer

B-9

Niet FS888 of FL888

 

B-16

Niet FT326

 

B-20

Niet 43-12886

43-12883

B-25

Niet F5830

 

B-26

KLu zegt 43-12595, maar dat is de B-6

 

B-44

Niet c/n 14A-1242

14A-1252

B-44

Niet 43-12943=FT202, naar India gegaan

 

B-49

Niet 43-12953

43-12963

B-50

Niet 43-13039 = FT298 (RCAF)

 

B-51

Niet FT443

 

B-54

Niet c/n 14A-1414

14A-1424

B-54

Niet 43-13115

43-13125

B-60

43-13098/FT357=B-20

 

B-64

Niet FT907 (=Kittyhawk)

 

B-68

Niet 43-12953

43-12958

B-68

Niet c/n 14A-1252

14A-1257

B-69

Niet c/n 14A-1203

14A-1263

B-78

Niet FT305,

 

B-78

Niet c/n 14A-1334

14A-1344

B-78

Niet 43-13035

43-13045

B-82

Niet 43-12892 (= B-5)

43-12889

B-91

Niet 43-12956 = FT215 (RAF)

 

B-95

Niet FT733

 

B-96

Niet FT724

 

B-106

Niet c/n 14A-858

14A-859

B-117

Niet 43-12556 = FS715 (RAF)

 

B-122

Niet 43-13045 = FT304/B-78

 

B-129

Niet 43-13043

43-13053

B-133

Niet c/n 14A-1341

14A-1351

B-133

Niet 43-13042 = FT301 (RCAF), 43-13042 (USAAF)

 

B-144 t/m

B-150

Soms worden de RAF serials netjes in volgorde genoemd naast de LSK kenmerken, dat klopt natuurlijk niet

 

B-140

Niet 43-12854 = tikfoutje (43=12854=FT113 (RAF))

 

B-141

Niet 43-13037 = FT296 (RCAF), Fv16001 (Zweden)

 

B-151

Niet FE938

 

B-153

Niet FE273 (=Tiger Moth)

 

B-159

Niet 42-12438 = FE952, Naar India. Niet FE159=Tiger Moth (tikfout vanwege B-159?)

 

FS724

Niet FT724

 

FS733

Niet FT733

 

Sabre 

Q-243

Er bestond geen Q-243 (54-1243/Y7-2) waarschijnlijk typefouten voor Q-343

Proctor 

W-1

Niet NP345

 

W-5

Niet NP193

 

L-18C Super Cub 

R-66

Niet G-ZAAA

G-ZAAA is niet bekend bij de CAA 

L-21A Super Cub 

R-207

PH-AAT is foutief ingeschreven met c/n 18-490 (framenummer is 18-493)

R-208

PH-LUD is ingeschreven met framenummer 18-494 in plaats van c/n 18-559

R-203

In enige documenten (PH-KAW) wordt abusievelijk c/n 18-567 genoemd.

L-21B Super Cub 

R-104

PH-RDM is ingeschreven met framenummer 18-3639 ipv c/n 18-3532

R-111

PH-VCY is ingeschreven met framenummer 18-3785 ipv c/n 18-3601

R-115

PH-KNA was tot begin 1992 ingeschreven met het foutieve c/n 18-3805.

R-139

De PH-GRC werd ingeschreven met constructienummer 18-3828, oorspronkelijk zou PH-GRC namelijk opgenomen worden door R-138 (= c/n 18-3828).

R-161

De PH-GAR werd ingeschreven met 'c/n' 18-24355, dat was het telefoonnummer van de Stichting Vliegsport!

R-181

De PH-GAU is beschilderd als R-181 met foutief Amerikaans serial 54-2417.

R-185

PH-WAR is ingeschreven met het framenummer 18-3892 ipv c/n 18-3875

Thunderjet 

K-123

Niet 51-10567

Die ging naar Griekenland 

Auster 

R-01

Niet N1852

 

R-11

Niet NJ236

=geannuleerde Seaford

R-20

Niet NI972

 

MZ196

Werd niet VT-CGF

VT-CGF=MZ217

Spitfire 

H-15

Niet RK432

 

H-16

Niet N5491 Niet NS491 (=Seafire)

=Tiger Moth,

H-16

Niet NS491

=Seafire

H-21

Niet MU249

 

H-35

Niet MU580

 

 

Datum ongeval niet correct

NF-5 

K-3002

Niet 28mrt1973 (Jackson)

 

Maar 28 juni 1973

K-4004

Niet 24 maart1975

 

Maar 24 april 1975

K-4022

Niet 22jun1976 (Jackson)

 

Maar 21 juni 1976

Dominie 

HG712

Niet 17mei1945

Beaver 

S-2

Niet 22apr1968

Dakota 

X-3

Niet 21mrt1962

Meteor 

I-33

Niet 12jan1957

I-52

Niet 30nov1951

I-64

Niet 2okt1951

I-93

Niet 12apr1957

I-111

Niet 10jun1951

I-121

Niet 20dec1951

I-172

16jul1953 betreft niet de I-173

I-246

27sep1955 betreft niet de I-248

Starfighter 

D-8135

Niet 21jul1965

Harvard 

B-36

Niet 29sep1949

Sabre 

Q-252

Niet 13sep1960

Proctor 

W-10

Niet 21aug1951

Super Cub 

R-118

Niet 21jul1969

R-137

Niet 18aug1974

Thunderjet 

K-87

Niet 19sep1955

K-120

Niet 7jan1954

K-179

Niet 7jan1954

Thunderstreak

P-185

Niet 21jan1957

Thunderflash

P-16

Niet 20jul1958

Auster 

R-8

Niet 15mei1952

Spitfire 

H-3

Niet 25apr1951

H-97

Niet 20aug1951

H-98

Niet 7feb1951

TD157

TD157. Fout van Paul Jackson, hij bedoelde TD187

 

Overige Zaken

1316 flight

1316 (Dutch) Flight een onderdeel van R.A.F. Transport Command werd opgericht juni/juli 1945 te Hendon, ging daarna naar Croydon en werd ontbonden op 3 maart 1946.

De flight ging niet over in 1 TransVA (Squadrons KLu) noch beschikte de Flight over Dominies (MLM serie DH.89 Dominie; de Domnies behoorden tot de Dutch Communication Flight ondergebracht bij de Metropolitan Communication Flight te Hendon).

  

Home

Meer aanvullingen en correcties zijn van harte welkom !

coen@flash-aviation.nl

 

 

Flash Luchtvaart Winkel

Flash Aviation Shop

http://www.flash-aviation.nl