|
Laatste aanvullingen op: december 2006
Deze pagina's zijn niet bedoeld om lekker kritiek te spuien over ander uitgaves, of om te zeggen 'ik weet het beter', maar domweg om fouten die ik of anderen tegengekomen ben, proberen recht te zetten. Uiteindelijk maakt iedereen fouten! De onderstaande aanvullingen en correcties zullen ook lang niet compleet zijn. Mocht U nog opmerkingen hebben over deze of andere boeken, dan hoor ik dat graag! mailto:coen@flash-aviation.nl |
Niet Flash-uitgaves
1316 Flight artikel Onze Luchtmacht |
Broken Wings, Air Britain |
Brokkenboek Airnieuws |
Camouflage en Kentekens op Vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten, Bonneville |
Dakota - DC-3/C-47's onder Nederlandse vlag De Alk Dutch Profile Avenger, Dutch profile |
Dutch Tiger Moths Airnieuws |
Luchtmacht Museum 506512F, juni 1975 |
Nederlandse "Mitchells", G.J. Tornij |
PBY Catalina Airlife |
Aanvullingen & correcties op: (Dutch Profile, Geldhof & Boerman, 2008) |
kleurenschema 1-30 binnenkant omslag; Squadron 1 stond in 1955 op Hato. De 1-30 zat bij No.4 squadron op dat moment. De A-20 (binnenomslag) is 1956 zelfde pagina 21-24 : toestel werd pas in 1958 geleverd aan de MLD dus 1955 kan niet ! pagina 2: De foto kan niet van Koninginnedag 1953 zijn, de 1-32 werd bv pas op 31mei55 in dienst genomen... ik denk dat het 1957 was (gokje) pag.5 ongeval van de 1-04 was (volgens het ongevallen verslag) op 17mei1954 pag.14 Avengers boven de Kraal zee: mei 1957 VSQ 1 Curacao pag.17 fototekst: de P-109 heeft de registratie 049 nooit gedragen ! (wel toegewezen geweest) pag.18 fototekst: de letter "P" staat voor "Patrouillevliegtuig" ! pag.31 A-4 ex 53247 (54247 = Dauntless) A-22 out of service 141160 A-29 out of service 070161 P-110 out of service 300760 achterpagina : de 070 is een TBM-3E ! en heeft nooit met een "V" in de staart gevlogen (was toen op Hato) |
Aanvullingen & correcties op: (Air Britain, James J Halley, 1999) |
Index Pag.257 ev TB925 datum staat bij 14 juni 1946WK658 niet gevonden bij 12 mrt 1953 XM119 6 okt 1961, moet zijn XM110 |
Aanvullingen & correcties op: (Airnieuws, Herman Dekker) 24 juni 2004 |
|||||||
Pag.19 Dit blijkt een foto van de B-400 te zijn en niet de B-40 !Pag.40 Het Hiller incident was op 10sep59. De helicopter was de PS+208. Pag.88 De 4R-8 was de I-61, en het ongeval vond plaats op 29jun50 te Scharnegoutum |
(top)
Aanvullingen & correcties op: (Airlife) |
Zie : http://www.catalina.org.uk/airlife.htm |
(top) 2 dec 2006
(top) 24apr2005
Aanvullingen & correcties op: Onze Luchtmacht apr 2005 |
NL-204 / PH-TAZ; het toestel werd overgedragen aan India ter compensatie van de neergeschoten Dakota (geen Li-2) de VT-CLA (43-49655/cn 26916/15471) op 29jul1947. De kist is ook niet echt neergeschoten, maar er waren waarschuwingsschoten gelost vanuit twee P-40's waarop de piloot van de Dakota "heavy evasive action" ondernam en tegen een boom aanvloog. Althans dat is de versie die ik in de archieven aantref. Vervolgens is de PH-TAZ daarna in feb51 overgedragen aan Indonesie en gebruikt als prive-vliegtuig voor Sukarno, T-482, het toestel staat nu aldaar in een museum (mogelijk als RI-001) |
(top) 23 mei 2005
Aanvullingen & correcties op: 506512F, juni 1975 |
Auster MK.III; De NJ992 was niet de "J". De NJ992 bleef in de RAF en verongeluke op 2sep46 te Seremban, Malaya. Vermoedelijk was de "J" de NJ949. |
(top) 20 januari 2008
Aanvullingen & correcties op: G.J. Tornij |
FR200 was USAAF nummer 42-87317 (dus niet 42-87137) FR203 blijkt inderdaad de 42-87339 te zijn FR153, FR154 en FR155. Het 18e van de ML-KNIL was in januari 1943 operationeel geworden vanaf Mac Donald en had daar direct hoge verliezen (de N5-139 op 31 januari, de N5-132 op 5 februari en de N5-144 op 18 februari 1943). Een roep om aanvulling van de inventaris in die periode is heel aannemelijk. Het heeft er dan ook alle schijn van (zie met name pag.124 in het boek) dat de FR153, 154 en 155 wel degelijk gepland waren voor het 320 squadron/RAF maar dat ze vóór aflevering van de fabriek door de Nederlandse overheid herbestemd werden voor Australië (als N5-150, 148 en 153) |
(top) 20 maart 2006
Aanvullingen & correcties op: De Alk |
De eerste Dakota van de Luchtmacht, cq de eerste X-1 lijkt voor 99,9 % zeker de PH-TCK te zijn geweest. Zie ook het desbetreffende artikel in Onze Luchtmacht en DDA Magazine eind 2006 |
(top) 20 maart 2006
Aanvullingen & correcties op: Airnieuws |
De identiteit van Tiger Moth A-27 en A-28 van de Luchtmacht blijkt ooit door iemand te zijn verwisseld; C/n 83761 / T7262 werd de A-28 en C/n 86589 / PG692 werd de A-27. Zie ook artikel in Luchtvaartkennis jan.2006. Ook de identiteit van de A3 en A-20 zijn al die jaren verwisseld geweest, de A-3 blijkt de PG682 te zijn en de A-20 is T7306. |
Credits Benno Goethals, Coen van den Heuvel, Gerben Tornij, Gerard Casius, Archieven van het Centraal Archieven Depot te Rijswijk. James J. Halley/Air Britain RAF Aircraft NA100-NZ999 |
Meer aanvullingen en correcties zijn van harte welkom ! |
||
|
Flash Luchtvaart Winkel Flash Aviation Shop http://www.flash-aviation.nl |